Update 2024-11-11: jaarplanning 2025-1 geplaatst
Update 2024-08-14: jaarplanning 2024-10 geplaatst: Let op tijdstip gebiedskamervergadering september G&V verplaatst naar de middag!
Update 2024-05-15; jaarplanning 2024-9 geplaatst, vergaderlokaties toegevoegd.
Wat is en doet Rocov-NH
Het Rocov-NH is een organisatie van vrijwilligers die een bij wet geregelde taak vervult: namens de reizigers adviseren over het openbaar vervoer in Noord Holland. De Provincie Noord-Holland en Transdev / Connexxion zijn op grond van de Wet Personenvervoer 2000 verplicht alle voorgenomen wijzigingen van tarieven, routes en dienstregelingstijden voor advies aan het Rocov-NH voor te leggen en met deze adviezen rekening te houden. Het advies moet gevraagd worden op een moment dat het advies nog van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit. Over andere onderwerpen kan het Rocov-NH ongevraagd adviseren. Het adviesrecht geldt alleen voor het door de Provincie Noord-Holland aanbestede openbaar vervoer. Het Rocov-NH wordt financieel ondersteund door een subsidie van de Provincie Noord-Holland.
Behalve over de drie busconcessies, adviseert het Rocov ook over het Noord-Hollandse deel van buslijn 350 (Alkmaar-Leeuwarden) en over de buurtbussen. Het werkgebied van het Rocov-NH omvat Gooi en Vechtstreek (concessie Transdev 2021-2030), Haarlem-IJmond (concessie Connexxion 2017-2027) en Noord-Holland Noord (concessie Connexxion 2018-2028). In de gebieden die onder de stadsregio Amsterdam vallen (Waterland, Zaanstreek, Amstel-Meerlanden en de stad Amsterdam ) heeft de Reizigers Advies Raad Amsterdam (RAR) de adviesbevoegdheid. De spoorlijnen in de provincie zijn onderdeel van het landelijk hoofdrailnet en vallen daarmee niet onder het adviesrecht. Een actueel overzicht van alle concessies in Nederland vind je op de concessieposter 2024 van het CROW.
Deelnemende organisaties:
Onjuiste of ontbrekende vertrekinformatie bij bushaltes
De Provincie Noord-Holland heeft het afgelopen jaar digitale borden bij haltes geplaatst, waarop te zien is wanneer de bussen bij de halte arriveren. Hieronder een voorbeeld van een dergelijke DRIS (Dynamisch Reizigers Informatie Systeem).
Reizigers kunnen storingen aan deze panelen doorgeven bij drismelding